Bolinder-Munktell, Volvo, BM
Bolinder-Munktell, BM, Volvo, BM 350, boxer, BM 470, bison, BV 202, T 500, T 800, T 400, buster

BM-Volvo T 800, T 810, T 814,
Volvo BM T 800, T 810, T 814

  • Info
  • Specificaties
  • Video
  • Brochure

Informatie BM-Volvo T 800

Volvo BM T 800De T 800 (Bison), de opvolger van de BM 470 Bison kwam in het jaartal 1966. De Volvo D50 motor leverde voor het eerst meer dan 100 pk, in de jaren zeventig kwam ook de vernieuwde D60. De versnellingsbak was vergelijkbaar met die in de T 400. Deze had acht versnellingen vooruit en twee achteruit. Ook de remmen waren van hetzelfde type als die uit de T 400. Door stuurbekrachtiging was de trekker gemakkelijk te besturen. De cabine was een extra optie, geleverd door een andere fabrikant. Dit was de eerste tractor die kon worden verzwaard met fatsoenlijke gewichten voorop. Tien stuks van 47 kg per gewicht.

BM-Volvo T 810, BM-Volvo T 814

Twee varianten van de T 800 kwamen er in 1969 op de markt. De BM-Volvo T 810 en de BM-Volvo T 814. De BM-Volvo T 810 had dezelfde motor als de T 800, maar met turbocompressor. De 810 had een tweewielaandrijving. De BM-Volvo T 814, ook met turbo uitgerust, maar was vierwiel aangedreven.

Specificaties Volvo BM T 800, T 810, T 814

Volvo BM T 800   Specificaties
Motor   Volvo D5, volvo D6
Cilinders   6
Cilinder inhoud (l):  
Volvo D5   5,13
Volvo D6   5,48
Geschat vermogen (pk):  
Volvo D5   106
Volvo D6   115
Volvo D5 met turbo (810, 814)   140
Volvo D6 met turbo (810, 814)   147
Versnellingen, vooruit/achteruit   8/2
Wielbasis (mm):  
Volvo D5   2.655
Volvo D6   2.690
Gewicht (kg):  
800   4.900
810   5.370
814   6.370
Productie aantal:  
T 800   4.466
T 800 I   149
T 810   3.550
T 814   1.647
Productie periode:  
T 800   1966 - 1979
T 800 I   1966 - 1968
T 810, T 814   1969 - 1979

Video Volvo BM T 800

Bison 800 BM Volvo, promotievideo,

BM Volvo Bison T 800 Zweeds gesproken:

Brochure Volvo BM T 800, T 810, T 814

Volvo BM T 800 - T 810 - T 814 folder,
bolinder-munktell bm10 Nederlandstalig (1973),
klik voor een vergroting:

Tekst uit de brochure:

Volvo BM T 800 - T 810 - T 814VOLVO BM T 800 - T 810 - T 814

T 800
T 810 met turbo
T 814 met turbo en vierwielaandrijving

 

 

 


Volvo BM T 800 - De 800-serieDe 800-serie

De VOLVO BM T 800 heeft een zescylinder lijndieselmotor. De T 810 en de T 814 hebben dezelfde motor, maar met een turbocompressor welke max. 65.000 omw./min. kan maken. Hierdoor kan de motor een groter vermogen afgeven. De donkerblauwe pijlen in de figuur geven de richting van de uitlaatgassen aan; de lichtblauwe tonen de richting van de aangezogen lucht, welke onder druk de motor ingaat. Met de turbocompressor krijgt u meer pk's, een verhoudingsgewijs lager brandstofverbruik, geruislozer lopen van de motor en schonere uitlaatgassen.

De T 800-serie heeft volkomen onafhankerlijke èn van de aandrijfwielen afhankelijke aftakassen. Het voordeel van een geheel onafhankelijke aftakas is, dat de trekker en de aftakas gestopt en in beweging gezet kunnen worden, volkomen onafhankelijk van elkaar. Dit is een voordeel bij vele soorten werk, zoals bijv. wanner men een kunstmestspreider uit wil schakelen tijdens het keren aan het einde van de gang. De van de aandrijfwielen afhankelijke aftakas is vooral geschikt voor het aandrijven van aanhangwagens. Bovendien heeft men bij stilstaand trekker 4 verschillende snelheden ter beschikking aan de aftakas, plus nog 1 in tegengestelde draarichting, alles bij hetzelfde motortoerental. T 810 en 814 hebben dubbele aftakassen - 540 en 100 omw./min.

Grote banden als standaard uitvoering: voor 11.00-16/8 (T 814 14.9/13-24) en achter 16.4/15-38/8. Andere mogelijkheden achter zijn bijv. 18.4/15-34 en 23.1/18-34 (zie foto). De belasting van de achteras kan veranderd worden met behulp van ballastgewichten op de wielen en die van de vooras met vooraan de trekker gemonteerde ballastgewichten. Wil men een uiterst lage bodemdruk bereiken op zachte grond, dan kan men dubbele achterwielen moteren op de 800-serie.


De 800-serie T 800 T 814 T 810De 800-serie is uitgerust met hydraulische syteem "TerraTrol", dat geheel onafhankelijk is zowel van de aftakas als van de koppeling voor de achterwielen. TerraTrol heeft automatische regeling van de werkdiepte en kan geschakeld worden op gecombineerde regeling van diepte en trekkracht, òf op uitsluitend regeling van de trekkracht. De instelling van de werkdiepte en bedienen van het werktuig vinden plaats met slechts één handel. De trakkrachtregelaar "voelt" via de trakstangen iedere verandering in de geboden weerstand en regelt de werkdiepte zó, dat de trekkracht constant blijft. Met de gecombineerde regeling krijgt men kleine veranderingen in de trekkracht, maar daarentegen is de werkdiepte gelijkmatiger. De keuzehandel kan ook zwevend ingesteld worden, voor werktuigen met een eigen diepteregeling. De driepuntsophanging heeft telescopische trekstangen, waardoor het aankoppelen van werktuigen vergemakkelijkt wordt.

De 800-serie heeft een versnellingsbak met 8 versnellingen vooruit en 2 achteruit, verdeeld over een groep hoge en een groep lage versnellingen. De versnellingen liggen gunstig verdeeld over het gehele snelheidsbereik. De meeste tandraderen liggen continu in elkaar grijpend en het schakelen vindt plaats met behulp van koppelingshulzen. Daarom zijn er slechts kleine bewegingen nodig bij het schakelen. Het diagram geeft de theoretische trekkracht aan in elke versnelling vn de T 810, tussen 1200 en 2300 motortouen/minuut, en het klim vermogen bij verschllende brutogewichten op hellingen, die in % zijn aangegeven. (In de hogere versnellingen komen deze trekkrachten vrijwel geheel ter beschikking voor praktisch werk.)

De T 800 heeft een enkelvoudige, droge lamellenkoppeling met voering van fibermateriaal. Bij de T 810 en de T 814 is de koppelingslamel stervormig, met gesinterde voering, die het grotere koppel van de turbomotor kan overbrengen. De 800-serie heeft een differentieeelslot van het BM-type, met een glijdende huls, die de beide ashelften verbindt. Het defferentieelslot, dat met het pedaal bediend wordt, vermindert slippen en onnodige bandenslijtage, verhoogt de trekkracht en de rijsnelheid en vermindert het risico dat de trekker in het terrein blijft steken.


Volvo BM T 800 - Verzorgd comfortVerzorgd comfort

Maakt men het de bestuurder gemakkelijk, dan kan de werkprestatie verhoogd worden. Daarom zijn de trekkers van de 800-serie erop gebouwd, gemak en comfort te bieden tijdens lange werktijden. De cabine is goed verzorgd, uitstekend geïsoleerd, heeft een lag geluidsniveau en is verwarmd. De grote anti-slip treeplank vergemakkelijjkt het instappen. De instelbare zitplaats is zo opgesteld, dat men rondom goed zicht heeft. De vloer is geheel vlak. Bedieningshandels en pedalen zijn rationeel geplaatst. De servobesturing maakt het uiterst gemakkelijk, de trekker te rijden. De instrumenten zijn overzichtelijk bijeen geplaatst.


Volvo BM T 800 zetel pedalenAan natuurlijke bewegingen aangepast

Om de rijhouding zo rustgevend te maken als maar mogelijk is, zijn alle handels en pedalen gemakkelijk binnnen het bereik geplaatst en zijn ze aangepast aan de natuurlijke bewegingen van hand en voet. Voor het bedienen van de versnellingshandel zijn slechts zeer kleine bewegingen nodig en een koppelingsrem vergemakkelijkt het schakelen. Voet-en handgas behoeren tot de standaard uitrusting. Heffen en laten zakken van de hydraulisch gedragen werktuigen en instellen van de werkdiepte vinden plaats met één en dezelfde handel. De remmen zijn geheel ingekapselde schijfremmen en uitgevoer als stuurremmen. Ook de rempedalen zijn aan de natuurlijke voetbeweging aangepast en kunnen samengekoppeld worden voor gelijktijdig remmen met beide wielen.

Comfortabele zitplaats

Het is belangrijk, dat de bestuurder een goede zithouding kan innemen en er geen onnodige inspanningen van hem gevergd worden. De 800-serie heeft een zitplaats, die voor- en achteruit verschuifbaar is, voor personen van versillende lengte. De stalen torsievering van de zitplaats kan bovendien ingesteld worden op het gewicht van de bestuurder. De zitplaats is parallel geveerd en voorzien van een hydraulische schokbreker. Op de T 814 is de zitplaats bovendien draaibaar.

Comfortabele cabine

De cabine is opgebouwd uit stalen balken, die met rubber tussenlagen op de trekker gemonteerd zijn, om te voorkomen dat geluidstrillingingen van het chassis en van de motor naar de cabine geleid worden. Bovendien is de cabine inwendig bekleed met geluid absorberend materiaal. De vloer is bedekt met een rubber mat en de pedalen en handels zijn voorzien van goed afsluitende rubber hulzen. Vensters aan de zijkanten en aan de achterkant, die, evenals het luik in het dak, geopend kunnen worden, maken een goede ventilatie mogelijk. In de klein raamluike, waardoor uitwendig regelapparatuur bereikbaar is. De cabine heeft een ruim berekenede verwarming, die ook 's winters voor een behaaglijke temperatuur zorgt.


Specificaties T 800 T 810 T 814

*Zie afbeelding bovenaan de pagina voor een vergroting.

 

 

 

 

 


Volvo BM T 500, komfortabel en veelzijdigDe 800-serie

T 810 en 814 hebben bovendien als standaard uitrusting:
Inwendig ballastgewichten voor de achterwielen,
Hulpcylinder,
Heftrekhaak.

Deel van de standaar uitrusting is o.a.:
Fronttrekhaak,
Aanhangwagencontact,
Claxon,
Vonkendover,
Telescopische trekstangen,
Een enkelvoudige en een dubbelwerkende bedieningskraan voor uitwegene hydraulische uitrustingen,
Voorspatborden,
Fronballastgewichten.

T814

T 814

De T 814 heeft turbocompressor en vierwielaandrijving. De vooras is uitgerust met een planetaire aandrijving in de wielnaven, zodat de laatste vertraging in de overbrenging pas plaats heeft bij de wielen. De belasting, die het totale overbreningssysteem te verduren krijgt, wordt hierdoor aanmerkelijk verlaagd. De vierwieraandrijving kan naar behoefte in- en uitgeschakeld owrden. De T 814 heeft hydrostatische besturing - het sturen is vingerlicht ondanks de grote voorwielen. Vierwielaandrijving brengt grotere trekkracht met zich mee, minder slippen en minder risico dat de trekker in zwaar terrein blijft steken.


Volvo BM, lid van Volcvo cenern Eskilstuna, ZwedenVOLVO BM

Lid van Volvo concern
Eskilstuna, Zweden

 

 

 

Voorganger: BM 470 Bison
Gerelateerd aan T 800: T 810 - T 814
Categorie: BM-Volvo, Volvo BM

Bolinder-Munktell, BM, volvo, facebook Bolinder-Munktell, Volvo, BM, youtube